HTML

füstparipa

Demo Galéria, 2012. április 25 – május 8.

A Demo Galéria utolsó kiállítása, a Forradalom az archívumban az autonóm művészet és a képzőművészet társadalomhoz való viszonyának kérdéseit vizsgálja.


A kiállítás középpontjában az 1947-es Lukács-Hamvas vita áll. Ebből az azóta sokat idézett, ám gyakran felületesen ismert művészetelméleti vitából kiindulva kívánjuk megvizsgálni, hogy a magyarországi képzőművészek miképpen látják a művészet feladatait, lehetőségeit és határait a mai magyar társadalomban.

A kiállítás Hamvas Béla egy korai, 1945-ben megjelent írását emeli ki az életműből, mint egy évtizedekig meghatározó művészi pozíció kiáltványát. A Ne üljetek füstparipára című esszéjében Hamvas egyértelműen fogalmaz:
"A művész magatartása: kívülállás és igény az egyetemességre."

Azóta több magyar képzőművész és kurátor is felülírta ezt az állítást. Művészeti gyakorlatukban megjelent egyfajta társadalmi érzékenység és különböző, a közösségeket érintő problémák melletti elköteleződés.

A projekt keretében interjúkat készítettünk olyan képzőművészekkel, akiknek véleménye, gondolatai, esetleg emlékei relevánsnak tekinthetőek Hamvas Bélával, Lukács Györggyel vagy a művész társadalmi szerepével kapcsolatban.

A Forradalom az archívumban egy tanulmányi kiállítás, mely egy autoritárius rendszer jellemző értelmiségi vitáján keresztül kívánja a mai magyarországi művészet lehetőségeit és feladatait vizsgálni.

Ezen kiállítást egy problémafelvetésnek szánjuk, mellyel egy vitát szeretnénk elindítani a hazai művészet eddigi szerepének újragondolásáról.

Megnyitó: 2012. április 24. este 8 óra

A kiállítást megnyitja: Tamás Gáspár Miklós

A kiállítás rendezte: Feigl Nóra, Karas David, Pacsika Márton

Helyszín: Demo Galéria, Akácfa utca 51.

A kiállítás megtekinthető:
2012. április 25 – május 8.

A kiállítás eseménye facebookon.

Volt-e bármilyen hatással a gondolkodásodra és/vagy szakmai gyakorlatodra Hamvas Béla munkássága? Mikor és milyen körülmények között találkoztál Hamvas életművével?

 

Hamvas Bélákönyveivel, mukájával 19-20 évesen ismerkedtem meg, hirtelen kinyitotta az addig üresnek tünő tereket, majd azokat jó mélyen le is zárta. Némely könyvét könnyen olvastam, viszont nagyobbrészt olyan témákat hozott fel, amikkel akkor még nem tudtam mit kezdeni.

Alapjában Hamvas az én művészeti életemre nem gyakorolt hatást, leginkább azért nem, mert elméleti sikon érkezett meg, én magam pedig inkább gyakorlati, tapasztalati úton jutok el egy-egy munkám megvalósításához.

 

Foglalkozhat-e aktuálpolitikai kérdésekkel a képzőművészet?

 

Olyan nincs, hogy foglalkozhat-e, vagy sem. Vannak olyan művészek akik ezt fontosnak tartják, vannak olyanok akik nem. A művészet az én megitélésemben legalábbis elsődlegesen – szabad, és ezt a szabadságot semmi és senki nem veheti el.

Az én művészetemben tehát nem jelenik meg az aktuál politika, és várhatóan nem is fog.

A társadalmat érintő egyébb kérdéseket nem sorolom a politika címszó alá.

 

Gulyás Gábor egy konferencián a következőt állította: ,,Éppen ideje lenne, hogy az ideológiát a kiállítótermekben leváltsa az esztétika." Megállapítható-e ez a kizárólagosság, és ha igen, valóban ideologikus szemlélet határozta-e meg eddig a képzőművészeti kiállításokat?

 

Többfajta kiállítás létezik, vannak csak az ideológiára, vannak csak az esztétikára hajló, és vannak olyanok is ahol ezek vegyesen jelennek meg. Az esztétika maga is szubjektív fogalom, de mint tendencia a kortárs művészetben szerintem megfigyelhető egyfajta elmozdulás az ideológia, és/vagy a koceptualitás felé.

 

Megjelenhetnek-e társadalomkritikai koncepciók, kiállítások és művek az állami fenntartású kiállítóterekben?

 

Miért ne, sőt kifejezetten jó lenne, hisz az önmaga elé tartott tükör sokat segíthet magának az embernek, vagy államnak, vagy társadalomnak annak igazi arcának felismerésében.

 

Mit gondolsz, miképpen változhat meg a képzőművészet társadalmi szerepe a magyarországi művészeti intézményrendszer utóbbi években megfigyelhető átalakulásával?

 

Egyre inkább szükebb körben mozognak a lehetőségek, egyre bennfentesebbé válik a művészeti szcéna, és ez a társadalomban ellenállást fejthet ki.

Egy szabad madár, amit pórázon reptetnek nem repül sokáig.

 

 

Van-e a művészetnek bármilyen felelőssége az azt befogadó és támogató közösség felé?

 

Mint mindennek amit teszel, vagy tesz az ember, vagy teszek Én, azért felelősséggel tartozunk. Legalábbis kellene.

Ha butaságokat támogatsz, az a te felelőséged lesz, hogy aki befogadja, azonosulhat vele, maga is butává válik.

Ez lehet egy koncepció is, de lehet arról is szó, hogy a saját kis érdekeid védelme érdekében felelőtlen dolgokat teszel, támogatsz.

Ezek rövidtávon megtérülő, hosszútávon súlyosan káros dolgokat eredményezhetnek.

 

Lehet-e a művészeti gyakorlatoknak valós szerepe a politikai kérdések megvitatásában?

 

Jó lenne, ha az embereket a kreatív megoldások is megmozgatnák, nem pedig a klisék.

Ilyen formán jó lenne, ha pl. művészek, közgazdászok, mezőgazdászok, mérnökök, kutatók, fejlesztők stb. lennének egy ország élén, és a politikus képzést vagy pályát úgy felejtenénk el, mint azt a rosszat amire csak emlékezni sem akarunk.

  

Címkék: korkerdes

Szólj hozzá!

A bejegyzés trackback címe:

https://fustparipa.blog.hu/api/trackback/id/tr564473519

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.
süti beállítások módosítása