Volt-e bármilyen hatással a gondolkodásodra és/vagy szakmai gyakorlatodra Hamvas Béla munkássága? Mikor és milyen körülmények között találkoztál Hamvas életművével?
Hamvas életművével nem találkoztam. Olvastam pár szöveget tőle nem olyan régen, ezért a hatását leginkább úgy tudom leírni, hogy bizonyos dolgokban hasonlót vettem észre mint, amit ő állít és ez nagy örömmel töltött el.
Foglalkozhat-e aktuálpolitikai kérdésekkel a képzőművészet?
A művészet bármivel foglalkozhat.
Gulyás Gábor egy konferencián a következőt állította: ,,Éppen ideje lenne, hogy az ideológiát a kiállítótermekben leváltsa az esztétika." Megállapítható-e ez a kizárólagosság, és ha igen, valóban ideologikus szemlélet határozta-e meg eddig a képzőművészeti kiállításokat?
Az Ideológia nem elválasztható szerintem az esztétikától. Folyamatosan felállítunk ilyen komplex rendszereket, hogy tájékozódni tudjunk. Önmagában egyik sem érdekes, sem az ideológia sem az esztétika de nem is léteznek önmagukban egymás nélkül, fölösleges erőfeszítés megpróbálni elválasztani őket egymástól. Ezért nem értelmes nekem az a kérdés, hogy ideologikus szemlélet határozta-e meg eddig (mikor?) a kiállításokat.
Megjelenhetnek-e társadalomkritikai koncepciók, kiállítások és művek az állami fenntartású kiállítóterekben?
(szerintem:)
1. nincs ember, csak társadalom van, vagyis egy ember csak a társadalmi hálózatában meghatározható
2. tehát bárki aki művészettel foglalkozik (vizsgál-tapasztal-él) folyamatosan a társadalom részeként tevékenykedik akár akarja akár nem, vagyis benne van a hálózat kémiájában.
3. mi más jelenhetne meg egy bármilyen fenntartású kiállítótérben ha nem művészet? ha emberként vizsgál-tapasztal-él, akkor mindenképpen a társadalmi hálózatban-hálózatból-hálózatba tevékenykedik, tehát a működése és a megfigyelései mindenképpen értelmezhetőek társadalom-kritikainak.
Mit gondolsz, miképpen változhat meg a képzőművészet társadalmi szerepe a magyarországi művészeti intézményrendszer utóbbi években megfigyelhető átalakulásával?
A képzőművészet társadalmi szerepét inkább a művészek (emberek) szabadságának és kíváncsiságának mértéke, vizsgálatuk kitartása, elkötelezettségük (az igazság, az őszinteség, az emberi méltóság védelmében) határozza meg mondjuk mint a művészeti intézményrendszer.
Van-e a művészetnek bármilyen felelőssége az azt befogadó és támogató közösség felé?
A művész a befogadó, a művész a támogató, a művész a közlő, a befogadó a közlő, a befogadó a befogadó, a befogadó a támogató, a támogató a közlő, a támogató a befogadó, a támogató a támogató.
Az embernek az élet felé van felelőssége.
Lehet-e a művészeti gyakorlatoknak valós szerepe a politikai kérdések megvitatásában?
A művészeti gyakorlatok hatása közvetlen, egyszerre érinti az intellektust, az érzékeket és az érzelmeket tehát bárminek a megvitatásában lehet valós szerepe.